Trädgårdsföreningen i Jämtland

Ta bättre bilder i din trädgård

Lördag 3 augusti 2024 kl 10:00 – 15:00 arrangerar Trädgårdsföreningen, i samarbete med Studiefrämjandet och Fotograf Natalie Salomons, kursen Ta bättre bilder i trädgården.

Vill du lära dig hur man tar bättre bilder i trädgården? I den här kursen går vi igenom principerna för att ta bättre bilder utomhus, såsom i din trädgård eller på blommor.

Denna kurs passar perfekt för amatörfotografer med en systemkamera av DSLR-typ, eller de som försöker ta fina foton med sin mobilkamera.

Vi kommer att prata om specifika inställningar i din kamera som du kan använda för att få en suddig bakgrund för en porträttbild, eller skarpa detaljer för ett landskap; vi kommer att fokusera på hur bländarvalet påverkar bilden och hur man väljer rätt inställning för det perfekta skärpedjupet. Dessutom kommer vi att diskutera komposition och hur man berättar en historia med bilden.

Deltagarna har med sig sin egen kamera, kamerans manual och egen lunch.

Målsättning:
Efter kursen ska deltagarna:
• Ha grundläggande kunskap om hur slutartid, bländare och ISO samverkar för en korrekt exponerad bild.
• Kunna välja rätt fokuspunkt.
• Kunna välja rätt bländare för önskat resultat/skärpedjup.
• Förstå hur komposition påverkar fotot och skapa fantastiska bilder.

Tema & Materialet:
Ljus & Exponering: Bländaren, slutaren, ISO
Fokus på Bländaröppningen: Val av rätt bländare, A/Av-programmet, skärpedjup
Bildkomposition: Olika kompositionsregler för att skapa mer tilltalande bilder.

Kurs detaljerna

I samarbete med:
Upplägg:

På förmiddagen går vi igenom teorin: vi tittar på exempelbilder, diskuterar slutartid, bländare och ISO samt deras inverkan på bildresultatet. Efter lunchen är vi ute med kamerorna i en trädgård med inomhusmöjligheter.

Trädgårdsföreningen bjuder på fika och behöver därför veta om du har någon matallergi. Ange det i så fall i din kursanmälan.

Alla är välkommen att delta och det är inget krav på medlemskap i Trädgårdsföreningen.

Mer information finns på Studiefrämjandets hemsida och där anmäler du dig också.

Begränsat antal platser så först till kvarn gäller.